::..a walk to remember..::

:.konco-konco peminat cik lebah.:

Iklan Best..!!

Friday, March 18, 2011

tips on resume writing

hye uoollsss... sempena aku akan bergraduasi in less than 2 month..mesti la aku tgh sebok carik kerjo ko cakap je..lubang kerja mane..semua aku daftar..aku pegi..

Jobstreet

Jobsmalaysia


Jobscentral


SPA


Karnival Kerjaya MARA
11-13 March 2011 PWTC

JobsDB Malaysia 18-20 March 2011 KLCC


BNYouth Job Fair 25-27 March PWTC


mana2 company yang datang ke UKM buat career day mcm Shell, Sunway, SMK Electronics aku rajin2 menjoinkan diri..sebab aku tahu kejayaan yang akan aku dapat adalah hasil dari usaha aku yang berganda-ganda


jangan sesekali ek..atau bangga diri..atau overconfident
..jangankan disebabkan result ko dekan every semester..x semestinya ko senang dpt kerja kalau ko x cari. dan jangan memilih kalau result 3.5 and above tapi soft skills tarak pun hampeh jugak..


aku bukan nak bangga diri..tapi soft skill yg aku dapat sepnjang university life ni bnyk bagi aku peluang..dan automatically build my confident levels and communication skills itu yg aku pegang..sebab aku tahu..result aku x gempak..jadi, usaha aku kena bertambah-tambah..dan tambah lagi..


ok..dah habis meraban..sekarang nak bg tips ckit mcmana nak tulis resume try to imagine if you are a paper..how you want to write about yourself in the most attractive ways and try to imagine if you are given 15 minutes to sell yourself, what will you say about yourself???


TIPS SATU :::OBJECTIVE

objektif ni haruslah menerangkan apa yang you prefer during your jobs..for example, kalau you apply position production engineer, so dlm objektif cakap yg kamu ada interest yg tinggi dlm bidang production or operations.kalau boleh ubah objektif mengikut jobs yang you apply,k


contoh aku punya:
An engineering graduate with a keen interest in machining process and production who is seeking a career in manufacturing in which ability in problem solving and critical thinking will be an advantage.



(gempak tak..haha!!ayat nak skema gaban..)




TIPS DUA:: EDUCATION

letakkan mengikut hierarchy..start dengan yg sekarang ( master/degree/diploma), lpas tu matriculation/stpm/asasi and then spm..cukup smpai situ. tak payah rajin2 nak letak result pmr,upsr,pts bla bla..lain la kalau you lepasan spm..boleh lah letak..ok.

letakkan latest CGPA ..tak payah nak show off. letak semua result ko dlm resume..

semester 1: 4.0

semseter 2: 3.9

semester 8: 4.0
xd masa interviewer nk baca..kang nanti dia campak dlm tong hijau..bagi Radicare kutip


tak payah nak letakkan semua subjek dalam yang you belajar..
semester 1:material science,engineering managemnet

semester 2: autoCAD, fluid mechanics



xpayah..lain lah kalau you mintak internship..mungkin you kena statekan subject yg you rasa penting..nanti org tu senang nak sumbatkan kat tmpt mana yg sesuai dgn apa yg you belajar. ada paham..??



TIPS TIGA:: WORKING EXPERIENCE

if you selalu buat part time, boleh include dlm part ni.contoh kalau you kerja waitress..JANGAN tulis part time worker as waitress at Restoran XX..try to manipulate your words. tulislah ..have an experience in managing staff and handling events in restoran XX..ke pandai2 la you ubah bagi sedap..remember..sell yourself!!! up kan la sikit diri you tu..


lepas tu kalau fresh grads yang dah buat internship, masukkan cikit improvements yang you dah buat during your internship. kalau boleh yg akan reduce money,time and workers and also increase productivity of the company. masukkan sekali graduation date atau available date( kalau yg dah bekerja)



TIPS EMPAT:: CO-CURRICULUM ACTIVITIES

masukkan seberapa bnyk ko-k aktiviti yg you dah join or manage. tak kisah la sebagai ahli biasa ke apa ke...tapi kalau dh bnyk smpai satu page x muat, prioritize la..letak mana yg rasa paling tinggi nilai. Dont Cheat!!! tiru kwn punya xtvt. tapi you x join pun..x boleh..its a big NO NO..sbb kdg2 interviewer akan tnya pasal xtvt tu..apa yg you buat and so on..and on.



TIPS LIMA:: SKILLS

for engineering students, letak lah skills drawing/software yg you dah belajar. you mahir..kalau boleh letakkan level..excellent, intermediate or beginner.


bahasa/ other languages yg you belajar/mahir boleh juga dimasukkan juga list of projects yg you involve..maybe sepnjang belajar 4 thn xkan you x join activities related to your study. eg: shell eco maracthon, microcontroller project etc..harus diingat.. project ni tidak sama dgn ur cocurriculum projects..k



TIPS ENAM::REFERENCES

Letak nama org yg you paling rapat..ur intership supervisor or your thesis lecturer.. xkisah sebenarnya sapa..neither your mom nor your pa..ok.!! ok..


untuk font..10-12 is better..try you print out and read yoy resume..kalau rasa nampak semua huruf tu, then its OK..

try give your resume to your friend/lecturers to comment..
ok..itu sahaja dari cik lebah buat masa ni..

sharing is caring


happy writing!!!!

1 suara hati:

Unknown said...

Selamat maju jaya...majulah lebah untuk negara...hhehehe

Blog Widget by LinkWithin